Obsah
Matrika, evidence obyvatel a související poplatky
MATRIKA
- Vedení matriční agendy
- Ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a ověřování pravosti podpisu na listinác
A. Matriční agenda
Obecní úřad Lovčice vykonává působnost na úseku matriky ve svém správním obvodu
Seznam činností:
- přijímá oznámení o narození dítěte
- přijímá oznámení o úmrtí
- přijímá oznámení rozvedeného manžela o přijetí dřívějšího příjmení
- přijímá prohlášení o volbě druhého jména
- přijímá žádosti o nahlédnutí do matričních knih
- přijímá žádosti o vydání matričních dokladů a vydává druhopisy rodných, oddacích a úmrtních listů
- přijímá žádosti o změnu jména a příjmení a rozhoduje ve správním řízení o povolení změny jména nebo příjmení
- přijímá žádosti a doklady k uzavření manželství
- přijímá žádosti o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství v cizině
- přijímá žádosti o vydání osvědčení o splnění požadavku zákona o rodině pro uzavření církevního sňatku
- provádí zápisy do knihy narození, knihy manželství a knihy úmrtí
- vydává rodné listy, oddací listy a úmrtní listy
- vydává osvědčení pro uzavření církevního sňatku
- zajišťuje svatební obřady
- vydává potvrzení o údajích zapsaných v matriční knize
- vyhotovuje zápis o určení otcovství k dosud nenarozenému dítěti souhlasným prohlášením rodičů a zápis o určení otcovství k narozenému dítěti souhlasným prohlášením rodičů dítěte
- vydává potvrzení o změně údajů zapisovaných do občanského průkazu
Narození
Zápis do knihy narození se provede:
a) na základě písemného hlášení o narození živého nebo mrtvého dítěte, nebo
b) na základě ústního oznámení o narození dítěte mimo zdravotnické zařízení, nebyla-li
jeho matce ani následně poskytnuta zdravotnická péče.
Při ústním oznámení je oznamovatel povinen prokázat svoji totožnost.
Uzavření manželství
- v obřadní místnosti úřadu
- mimo obřadní místnost, na kterémkoliv vhodném místě ve správním obvodu matričního úřadu
- před orgánem církve
Snoubenci předloží:
- vyplněný dotazník k uzavření manželství
- rodný list
- doklad totožnosti (platný)
- *doklad o státním občanství
- *výpis údajů z evidence obyvatel o místě trvalého pobytu
- *výpis z evidence obyvatel o osobním stavu
*doklady k doložení osobního stavu - pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list manžela
*/ Občan není povinen předkládat doklady, pokud prokáže skutečnosti v nich uvedené platným občanským průkazem.
K uzavření církevního sňatku nutno předložit (kromě výše uvedených dokladů):
- osvědčení o splnění všech požadavků pro uzavření církevního sňatku (příslušný k vydání je matriční úřad, v jehož správním obvodu má být manželství uzavřeno)
Správní poplatek 1 000 Kč
při uzavření sňatku mimo určenou obřadní místnost, popř. mimo stanovenou dobu
Úmrtí
Na příslušné matrice podle místa úmrtí se předkládá:
- občanský průkaz zemřelého
- rodný list zemřelého
- další doklady k doložení osobního stavu zemřelého, jeho státního občanství atd. (oddací list, pravomocný rozsudek soudu o rozvodu manželství, úmrtní list druhého manžela)
B. Ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a ověřování pravosti podpisu na listinách
Městský úřad provádí:
- legalizaci (ověřování pravosti podpisu)
- vidimaci (ověřování shody opisu nebo kopie s listinou)
Žadatel o provedení ověření podpisu předloží k prokázání své totožnosti platný doklad totožnosti.
Správní poplatek:
50 Kč/ověření každého podpisu
30 Kč/ověření každé stránky ověřované listiny
Evidence obyvatel
Kam se obrátit při změně trvalého pobytu (dále jen TP):
- občan ohlásí změnu TP na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu
Kdo hlásí změnu trvalého pobytu:
- za občana mladšího 15 let hlásí změnu TP na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu zákonný zástupce, tj. matka, otec, popř. osvojitel nebo pěstoun, jemuž bylo dítě svěřeno pravomocným rozhodnutím soudu do péče
- občan starší 15 let
- za občana zbaveného způsobilosti k právním úkonům nebo občana, jehož způsobilost k právním úkonům (přihlášení se k TP) byla rozhodnutím soudu omezena žádá soudně ustanovený opatrovník
- občan, jehož způsobilost k právním úkonům (ne k přihlášení se k TP) byla rozhodnutím soudu omezena
- za občana může změnu místa TP hlásit i jím pověřený zmocněnec na základě plné moci s ověřeným podpisem
Přihlášení k trvalému pobytu:
- vyplněný a podepsaný přihlašovací lístek k trvalému pobytu
- platný občanský průkaz u něhož není oddělena část v důsledku změny trvalého pobytu
- správní poplatek 50 Kč (v hotovosti)
- doložit vlastnictví bytu nebo domu, nebo doložit oprávněnost užívání bytu (nájemní smlouva) nebo předložit úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu.Takové potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím lístku k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny.
Přihlášení občana ČR ze zahraničí
- doložit občanství ČR - tzn. platný Cestovní pas ČR nebo osvědčení o státním občanství ČR, rodný list, doklady dle rodinného stavu - oddací list, pravomocný rozsudek o rozvodu, úmrtní list. Jedná-li se o událost nastalou v zahraničí je nutno mít tyto doklady ze zvláštní matriky v Brně.
- další postup při přihlášení k TP - viz. výše
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu
- ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místě trvalého pobytu na návrh vlastníka nebo oprávněné osoby
- ohlašovna rozhoduje dle § 12, zák. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných čísel a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Ukončení trvalého pobytu na území ČR:
- povinností je ohlásit tuto skutečnost ohlašovně podle místa trvalého pobytu (občan odevzdá občanský průkaz do úschovy a místo něj dostane „Potvrzení o občanském průkazu“ z důvodu ukončení TP na území ČR)
- při písemném oznámení o ukončení trvalého pobytu na území ČR je nutný úředně ověřený podpis občana.
Poskytnutí údajů z informačního systému evidence obyvatel
- vyplnit žádost o poskytnutí údajů z informačního systému a podepsat před pracovníkem evidence obyvatel, ohlašovny
- nemůže-li se žadatel dostavit osobně, může žádost poslat poštou a na které bude ověřený podpis
- správní poplatek 50,- Kč (v hotovosti)